Etkinliklerimiz     ·       Haberler - Duyurular     ·       +90 ( 212 ) 631 23 11
  Dil     ·       Veli Girişi

Dil Seçenekleri

Özel Çocuklar İçin Öneriler | İpekböceği Anaokulu & Kreş – Fatihte En Büyük ve En İyi Reggio Emilia Anaokulu

Özel Çocuklar İçin Öneriler

Özel çocuklar için ailelere ve öğretmenlere yönelik öneriler, çocukların gelişimini en iyi şekilde desteklemek amacıyla uygulanan stratejileri içermektedir. Bu rehber, zihinsel engellilerden üstün zekâlılara kadar geniş bir yelpazeyi kapsar.

Özel Çocuklar İçin Öneriler

15 Şubat 2025

Özel Çocuklar İçin Öneriler

 

I. Zihinsel Engelliler

 

A - İleri Derecede Zihinsel Engelliler
İleri derecede zihinsel engelli çocuklar, klinik bakıma muhtaç ve zekâ bölümü sürekli olarak 0-25 arasında olup, hayata uyum sağlamada zorluklar yaşar. Bu çocuklar, sağlık kurumlarında sürekli bakım gerektirir.

 

Aileye Öneriler:
✔ Çocuğun kendine zarar verici davranışlarını azaltmak için, çevresel ve sosyal uyaranları artırın.


✔ Öz bakım, dil ve hareket becerilerine yönelik eğitimlere odaklanın.


✔ Çocuğun gelişimi için basit, kısa ve somut komutlar kullanarak iletişim kurun.


✔ Çocuklar arasında kıyaslama yapmaktan ve şiddet kullanmaktan kaçının.


✔ Çocuğu sosyal ortamlarla tanıştırarak, toplumsal becerilerini geliştirmesine yardımcı olun.

 

 

B - Öğretilebilir Düzeyde Zihinsel Engelliler


Zeka bölümü 25-44 arasında olan, özel eğitim ve rehabilitasyon gerektiren çocuklardır. Bu çocuklar, belirli becerilerde eğitim alabilir ve hayatlarını idame ettirebilirler.

 

 

Aileye Öneriler:
✔ Çocuğun yeteneklerini en verimli şekilde kullanmasına yardımcı olun.


✔ Basit, günlük hayatta uygulanabilir beceriler kazandırarak bağımsızlıklarını artırın.


✔ Çocuğun sosyal etkileşimini desteklemek için arkadaşlık ilişkilerini teşvik edin.


✔ Başarılarını ödüllendirerek, motivasyonlarını artırın.

 

 

C - Eğitilebilir Düzeyde Zihinsel Engelliler
Zekâ bölümü 45-75 arasında olan çocuklardır. Bu çocuklar, 8-12 yaş seviyesinde bir zekâya sahip olabilirler.

 

 

Aileye Öneriler:
✔ Çocuğu olduğu gibi kabul edin, yapabileceği şeylerde ona fırsat verin.


✔ Sosyal becerilerini geliştirmek için arkadaşlarıyla zaman geçirmesine izin verin.


✔ Öğretmenlerle işbirliği yaparak, evde de eğitim sürecini destekleyin.

 

 

II. Ağır Öğrenenler

Ağır öğrenen çocuklar, genellikle soyut düşünme konusunda zorluk çeker ve öğrendiklerini çabuk unutur. Bu çocuklar, dikkat dağınıklığı ve sebatsızlık gibi özellikler gösterirler.

 

 

Aileye Öneriler:
✔ Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin ve onu kıyaslamaktan kaçının.


✔ Çocuğa basit ve net komutlar verin.


✔ Öğrenme sürecini yavaş, sık tekrarlarla ilerletin.


✔ Kendine güvenini artıracak aktiviteler yapmasına olanak tanıyın.

 

 

III. İşitme Engelliler

İşitme engelli çocuklar, işitme kaybı yaşayan ve bu kaybı dengeleyecek cihazlar veya özel eğitim gerektiren çocuklardır.

 

 

Aileye Öneriler:
✔ Çocuğun konuşmasını teşvik etmek için doğal ortamlar kullanın.


✔ Çocuğa, hareketleri ile iletişim kurarken net ve açık ifadeler kullanın.


✔ Sosyal ilişkilerini geliştirmek için oyunlar ve etkinlikler düzenleyin.

 

 

IV. Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar

Öğrenme güçlüğü, zihinsel yetersizlik olmadan akademik, sosyal veya gelişimsel güçlükler yaşayan çocuklardır.

 

 

Aileye Öneriler:
✔ Dikkat dağınıklığını azaltmak için çalışma ortamını düzenleyin.


✔ Görsel ve işitsel algılama problemlerine yönelik egzersizler yapın.


✔ Başarılarını ödüllendirerek, özgüven kazanmalarını sağlayın.


✔ Evde sık tekrar yaparak, öğrenmeyi pekiştirin.

 

 

V. Bedensel Engelliler

Bedensel engelli çocuklar, fiziksel becerilerindeki yetersizlik nedeniyle normal eğitim süreçlerinden tam anlamıyla faydalanamayabilirler.

 

 

Aileye Öneriler:
✔ Çocuğun fiziksel egzersiz ve rehabilitasyon süreçlerine aktif katılımını sağlamak için hekim ve fizyoterapistlerle işbirliği yapın.


✔ Çocuğun bağımsızlık becerilerini geliştirerek, daha az yardıma ihtiyaç duymasını sağlayın.


✔ Sosyal çevre ile etkileşimde kalmasına yardımcı olun.

 

 

VI. Görme Engelliler

Görme engelli çocuklar, gözlük veya cerrahi müdahale ile düzeltilmeyecek görme kaybı yaşayan çocuklardır.

 

 

Aileye Öneriler:
✔ Çocuğun çevresiyle olan etkileşimini artırarak, görme engelini dengelemeye çalışın.


✔ Eğitim sürecinde özel materyaller kullanarak çocuğun ihtiyaçlarına uygun içerikler sunun.


✔ Sosyal etkinliklerde yer almasını teşvik edin, arkadaşlık ilişkilerini güçlendirin.

 

 

VII. Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Çocuklar

Üstün zekâlı çocuklar, zeka seviyeleri yüksek olan ve özel eğitim gerektiren çocuklardır.

 

 

Aileye Öneriler:
✔ Çocuğun üstün zekâsını kabul edin ve ona uygun eğitim fırsatları sunun.


✔ Çocuğun ilgi alanlarına göre yönlendirmeler yaparak, gelişimlerini destekleyin.


✔ Gereksiz gurur veya baskılardan kaçının; çocuğun doğal gelişimine fırsat verin.

 

 

Eğitim Süreci ve Ebeveyn Yaklaşımı:


Her bir özel çocuk türü için ailelerin tutumu ve eğitim süreçleri önemlidir. Ebeveynler, çocuklarının yeteneklerine göre onların gelişim süreçlerine katkı sağlayabilirler. Bu, sabır ve anlayış gerektiren bir süreçtir. Gelişimlerini desteklemek için çocuklara uygun, sevgi dolu bir ortam sunmak gereklidir.

GERİ